31 коментари to “Честито на печелившите! Новият закон за образованието.”

  1. Детелина Тарашева написа:

    Те сега ,са си точно такива българските млади.Така ,че няма какво да се промени ,не бойте се !Музиката и изобразителното в училище ги дават винаги на колеги ,които не могат да си попълнят нужния норматив от часове.Едните оцветяват като бавноразвиващи ,а другите просто си слушат музика и то не винаги най-подходящата.Ако не навсякъде то поне в 50% от училищата е така.

    • Крис написа:

      А сега ще са 100%

    • Йоана написа:

      Като художник и момиче на 16 години прочитането на тази статия беше…крайно тъжно. Не съм се заинтересовала, нито търсила информация по тази тема, но ако това, което пише стане реалност…..махам се от тази държава, която вече дори не мога да нарека собствена. Как може една горда българка като мен да се чувства като чужденец, как смее тази държава да ме лиши от правото ми на избор, от правото да правя това, което ме влече? Тъжно ми е, сънародници, тежко ми е, че всички мои приятели и познати не желаят да стоят и да се реализират тук, в нашата мила страна…

      • Теодор написа:

        Мило момиче, изчезвай от този разграден двор. Нямаш бъдеще тук!

      • Ела Едуард написа:

        Ако човек го влече изкуството, нека учи в специализирана гимназия, после и в такъв университет/академия. Как от премахването на два предмета се стигна до това държавата да те лиши от правото ти на избор и от правото да правиш това, което искаш? Ако искаш да рисуваш и да пееш – страхотно, супер! Няма да се научиш да го правиш за два часа в гимназията със сигурност. Това иска посвещение, време, уроци или специализирана гимназия, както казах. Ако имаш творчески порив, това премахване на дисциплини няма да те спре. Аз не подкрепям тези промени, защото това бяха любимите ми предмети в гимназията, но не съм съгласна с крайността на статията и на коментара ти.

        • Силва написа:

          Боя се, че дори не е достатъчно крайна. Целта на преподаване на изкуство не е за да бъдат обучени кадри, които да се занимават с изкуство. Целта е да се възпитат хора, които разбират изкуството и му се наслаждават. Аз съм художник, синът ми учи в музикалното училище. И двамата се интересуваме от научните и технически постижения, той персонално е силно запален от природните науки и астрономията, спортува редовно и т.н. Догодина може да “хлътне” в историята примерно. Представете си ако някому хрумне да прекрати преподаването на тези предмети в музикалното?

    • Диди написа:

      “Демокрация” :)

    • Мартин Мартинов написа:

      Абсолютно вярно,говоря от личен опит.Всичко това е “политика” на училищните ръководства,негласно подкрепяна от РИО-тата и МОН.Позволяват си дори да закриват пълни щатове по Изобразително изкуство в дадено училище,за напълнят норматива на полувисшист по Труд и техника или както се нарича в момента този предмет.Преподавателят по изобразително изкуство (висшист-магистър),е принуден да напусне със заплахи за уволнение,за да могат да “оправят” бюджета на училището и съответния “висококвалифициран” учителски кадър,който години наред е вегетирал под директорското крило,вършейки му лични услуги от всякакъв характер.Пълна морална деградация и корупция отгоре надолу по цялата образователна система.Прикривана,толерирана и силно насърчавана от “управляващите” МОН.Нищо няма да се промени в позитивна посока,защото подобно порочно отношение към изкуствата и техните преподаватели,е утвърдена практика от години.Дисциплините се дават за преподаване,дори на учители нямащи абсолютно никакво право да ги преподават,поради липса на правоспособност (специалност).Това е незаконно,но “отгоре” само се усмихват фалшиво-лицемерно,твърдейки че “това е право на директора”.В тази държава няма нито право,нито справедливо прилагани закони!

    • София написа:

      Има и много културни младежи, с интерес към изкуствата, с желание за развитие …Има учители по изкуства, които запалват децата за културата. Не обобщавайте с лека ръка. Отлязването на часовете по тези предмети е ясен знак за тяхното възприемане като маловажни.Това е голяма грешка. Само един елит ще има достъп до културата. Що за демокрация?

    • Габриела написа:

      Специализираните училища, не са така! Ако законът бъде приет, това значи тяхното затваряне и унищожаване културата на България! Повярвайте ме в момента не е така, но ако МОН направят тази грешка ще бъде..

  2. Velina написа:

    Офф, ама като почнете да пишете такива уж високопарни съчинения и все да се оплаквате, а без нито една ясна и конкретна идея какво предлагате да се направи, за да се подобрят нещата… Авторът на статията дори не се е подписал, за да поеме отговорност за казаното. Няма връзка/препратка към самия приектозакон, за който става дума, за да можем всички сами да си го прочетем и да си направим изводите. Вместо това други са побързали да коментират и също да се вайкат бенадеждно. Но МОН не е на друга планета. Ако толкова е зле положението, давайте да се свържем с тях. Тука уж се пишете за интелигентни хора, но нямате смелост, нито пък понятие ми се струва, как да се опитате да промените нещата, особено по отношение на приемането на закони и наредби. Музиката и изобразителното изкуство в българските училища са едни от най-безинтересните предмети. Защо? Защото учителите нямат никакво понятие как да мотивират учениците, които са от друго поколение, и да, представете си, се интересуват от други неща (не е за вярване!). Вместо това се преподава ей така, колкото да мине времето, например децата се оставят просто да си рисуват. Не се преподава нищо смислено, дори понякога дори не се преподава добре самата техника на рисуване. По музика рядко се учат например музикалните инструменти (кое е туба, кое е саксофон…), жанровете музика или пък история на музиката… Преподава се само солфеж и някакво пеене, например на народни песни. Няма един учител по музика, който да може да говори нещо смислено по отношение на модерните жанрове музика, например хеви метъл или поп или каквото и да е. Защо? Ами защото той или тя е чичко или лелка, които не се интересуват. Така че, това което трябва да се промени е също свързано и с учителите, и това как учителите се подготвят, за да могат да научат децата на музикална култура (което не е само да можеш да четеш ноти!) или култура на изобразителното изкуство. В кое нормално училище учителят по изобразително изкуство преподава нещо за световните художници, например, за да може да се придобие култура за различните стилове в изобразителното изкуство и да могат учениците да придобият култура да разпознават картини на Да Винчи, Пикасо или който и да е? Ако не си в специализирано училище, едва ли. Колко пъти учител по изобразително изкуство е завел ученици в художествена галерия, което би било различно и интересно за децата (може би не за всички, но за мнозина, защото е дейност извън класната стая)? Така че, вместо да се вайкате тука от МОН, погледнете собствените си деца и техните преподаватели. Дали имаме ресурс в лицето на преподавателите да направим добри реформи в образованието? Дали самите преподаватели са на необходимото ниво? Не е проблемът само в българските млади ми се струва.

    • Hegira написа:

      Нищо от това което сте написала ”Velina” не е вярно! Предполагам, че вие или нямате представа какво е положението в училищата или сте била свидетел на някое долнопробно училище. Има учители които наистина преподават интересуват се и нагаждат материала си за преподаване според поколенията ученици. Все още ги има така, че много Ви моля не слагайте всички хора под един знаменател!

      • Бояна написа:

        Ха-ха. Децата са жертва на некадърни и мързеливи учители, които се чудят как по бързо да се приберат в къщи.Рисуването се свежда до оцветяване а музиката звучи на CD. Всички проблеми почват от детската градина и така продължават и в началното образование.

        • соня написа:

          Бояна, аз съм детски учител. Елате един ден да ме заместите, и тогава говорете. Да ви видя как ще издържите с минимум 25-ет деца.На всяко му се прави нещо, не можеш да им кажеш копче. Ако не дай си искаш да ги седнеш и научиш нещо, трябва да упражниш заповеди, и…..познай какво се случва? В малките групи пристигат деца, който трудно произнасят думи и звукове, без елементарни навици, не дай си да има и някое със СОП, тогава стой та гледай какво се случва. Истината скъпа е, че на бабите и мамите не им се гледат деца. Да ги имат, но някой друг да ги гледа. Не знаете за подводните камъни в нашата професия, не си давайте мнението!! От вашите капризи страдат вашите отрочета. Та как да не ми се бърза да се върна в къщи, след като поредното барби, вместо да ме поздрави, ще ме блъсне, защото кара по-хубава кола от моята.

          • Теодор написа:

            Аз се радвам, че децата ми не са попадали на “преподавател” като теб!!! Ти си по-неграмотна от учениците, които визираш. Представа нямам, кой те е пуснал да преподаваш на деца…

          • Мари написа:

            Много Ви моля, ако друг път решите да пишете коментари, не казвайте, че сте детска учителка. И аз съм от гилдията и честно да Ви кажа, хвана ме срам от неграмотността Ви.

    • M написа:

      Според мен, самата статия е нелепа, по-скоро нападка към обществото, отколкото мнение по “темата”, но с теб също не съм съгласна. Средното образование служи за някаква сносна обща култура и именно тогава повечето ученици откриват с какво искат да се занимават и след това. Математика, философия, изобразително изкуство, музика, биология .. и пр. са задължителни премети, които въвеждат в дадената сфера, колкото да не бъдем пълни дебили. Ако някой има по-задълбочени интереси – има най-различни курсове, винаги може да намери извънкласни дейности, има висше образование и т.н. Окей, съгласна съм с некомпетентността на учителите. Часовете по география минаваха в игра на белот, докато преподавателят дреме, ми да разкараме географията? Все пак, всеки може да развърти глобуса и да види кое къде се намира, ако толкова му е притрябвало, нали? Случаят е същият. Имала съм перфектни преподаватели, в чиито часове отиваш с желание и такива, при които изобщо не отиваш. Но когато преподавателите не стават – махаме тях, не махаме предметите. В крайна сметка, безработни учители – бол. А колко много ученици се мъчат с математиката и откровено я мразят .. да махнем и нея и всички да сме напълно прости и щастливи. Няма да задълбавам, въпросът е далеч по-сложен от това, което авторът на статията е изложил, и няма да го решим, спорейки тук. Това е от мен :))

    • Мартин Мартинов написа:

      Абсолютно вярно,говоря от личен опит.Всичко това е “политика” на училищните ръководства,негласно подкрепяна от РИО-тата и МОН.Позволяват си дори да закриват пълни щатове по Изобразително изкуство в дадено училище,за напълнят норматива на полувисшист по Труд и техника или както се нарича в момента този предмет.Преподавателят по изобразително изкуство (висшист-магистър),е принуден да напусне със заплахи за уволнение,за да могат да “оправят” бюджета на училището и съответния “висококвалифициран” учителски кадър,който години наред е вегетирал под директорското крило,вършейки му лични услуги от всякакъв характер.Пълна морална деградация и корупция отгоре надолу по цялата образователна система.Прикривана,толерирана и силно насърчавана от “управляващите” МОН.Нищо няма да се промени в позитивна посока,защото подобно порочно отношение към изкуствата и техните преподаватели,е утвърдена практика от години.Дисциплините се дават за преподаване,дори на учители нямащи абсолютно никакво право да ги преподават,поради липса на правоспособност (специалност).Това е незаконно,но “отгоре” само се усмихват фалшиво-лицемерно,твърдейки че “това е право на директора”.В тази държава няма нито право,нито справедливо прилагани закони!Твърдя най-тговорно,че лично аз съм се старал да осигуря качествено обучение на учениците си по изобразително изкуство (въпреки пълната липса на условия в училището в което преподавах),най-редовно съм ги водил по галерии и музеи,участва ли сме във всякакви конкурси,оказвал съм помощ на колеги,участвал съм във всякакви училищни и извънучилищни мероприятия..Всичко това обаче изобщо не е интересувало училищното “ръководство”,което през целия този период от пет години,си е имало своите далечни цели и “задачки”.Крайният категоричен (поне за мен) извод е,че към предметите по изкуства се гледа с нескрито пренебрежение и то от самите “колеги” по останалите предмети,които мълчат и само гледат безучастно при подобни безобразия от страна на училищните ръководства.Така че нека хора,които нямат ясен,точен и верен поглед на процесите в българското средно образование,нека бъдат по-пестеливи в коментарите и препоръките!

  3. Един ученик написа:

    Елате да видите какви са самите часове по музика и изкуство, а тогава говорете! Вместо да разтоварваме в тези часове като пеем, рисуваме, ние сме задължени да пишем планове за минали етапи и музиканти без изобщо да можем поне да чуем композираниъе симфонии или да знаем всяка техника, с която може да се рисува без изобщо да ни бъде показана. Вместо да рисуваме рисунки от нашето “въображение” и така да го развиваме, нас ни карат да прерисуваме картини от учебниците или такива на други ученици. Из всички предмети в училището, това са най-вероятно най-омразните предмети за нас, учениците, защото са крайно отегчителни и не ни помагат по никакъв начин. Хубаво е човек да си развива въображението, но нека наистина изкуството и музиката да си останат до седми клас. Който иска да продължава да се занимава с тях – добре, със сигурност ще има специализирани паралелки или гимназии, но според мен за тези, които са решили да продължат образованието си в езикова или някаква друга специализирана гимназия, няма да има никакъв смисъл да се предават. А и културата не се възпитава в гимназиалния етап, а през годините от раждането на детето до някъде трети-четвърти клас, така че проблемите идват от там, а не от осми до дванадесети клас, когато по-голямата част от характера на човека вече се е изградила.

    • София написа:

      Не съм съгласна с теб. Културата е в непрекъснат процес на развитие за отделния човек. Това не е таблицата за умножение, научаваш я веднъж и край. Какъв вкус към музиката или изобразителното изкуство може да има едно дете на 9 г.? Ти говориш вероятно за елементарното възпитание, което се залага в ранна възраст.

  4. Мона написа:

    Това е толкова тъжно. Глупаво е от децата да бъде отнемано това. Лично на мен най – интересни ми бяха точно тези часове, в които можех да пея щастливо и доволно, или да рисувам, омазала пръстите си в боя. Още ми липсват тези часове, тъй като още уча. По мое мнение изобразителното и музиката развиват въображението и креативността на децата. Всъщност те са и много по – стари от така важната, според огромна част от обществото, математика. Първобитните хора са се научили да “тропат” в ритъм и да си възпроизвеждат музика, или пък да рисуват своите пещерни рисунки, много преди да знаят как да намерят Х по дадена теорема.

  5. ани написа:

    Не се казва дали по принцип и в специализираните по изкуства гимназии ще спрат или само в езикови и професионални?

  6. Юлия написа:

    А това че протестирахме пред МОН не се вижда че ние децата искаме да запазим изкуствата не се вижда искат да съсипят следващото поколение за да бъдат по лесни за контрол, искат да са неуки да не знаят кой е Моцарт, Коя е Валя Балсанска, кой е Ван Гог, искат да унищожат културата и да заличат всички признаци на мисловна дейност у децата.

  7. Една ученичка написа:

    Здравейте,
    Всеки от вас, коментиралите е казал по нещо вярно. Да, така е. Рисуването и музиката развиват въображението на учениците. Аз обаче съм съгласна те да останат само до 7ми клас. В училището, в което бях до 7ми клас часовете по рисуване минаваха в слушане на музика и госпожата ни казваше да нарисуваме нещо, колкото да ни пише оценка…в часовете по музика не сме и влизали. Мислех, че след 8ми клас това ще се промени и ще ми се наложи да уча по тези предмети. Бях се стресирала, че не знам абсолютно нищо и че ще имам мходни нива, тестове и че ще ме изпитват. Оказа се, че часовете по рисуване са си абсолютно същите. По музика учим – да, но учителката ни има желание да ни научи на нещо. Точно от такива преподаватели се нуждае цялата ни страна – такива, които могат да направят часа интересен за учениците, защото честно казано малко са тези в днешно време, на които им се учи. От друга страна часовете по рисуване и музика трябва да бъдат час, в който учениците да разпуснат малко, а не да учат и там. Ще ви дам пример – аз съм в езикова гимназия и след 5 часа по език не ми е до амсорютно нищо, както и на съучениците ми. Аз лично съм възприемала тези часове като почивка. Много малко деца се интересуват от музикалната култура и изобразителното изкуство. Честно казано го приемам нормално, защото и аз лично не бих учила история на изкуството и т.н. Тъй като харектера ни одавна се е изградил е помти невъзможно да ни накарат да харесаме Мжцарт, Бах, Вивалди или Пикасо, Давинчи и т.н. Ако исках да го уча и имах интерес щях да отида в някоя гимназия с разширено обучение по изкуства. Това е от мен :)

    • София написа:

      Не знам за характера , който видимо младите считате за изграден преди пуберитета още, но с правописа не си симпатизирате. Може и той да се е изградил в твърде крехка детска възраст и затова да демонстрира девиации.

  8. Вечнонеразбраният написа:

    Не съм чел статията, нямам и намерение. Единственно знам, че тя е против отмяната на часовете по музика и изобразително изкуство. За мен лично няма значение, днешните БЪЛГАРИ са си малоумни и това няма да се промени. Дали ще има музика или изобразително, то те като си надуват музиката, която харесват в час по музика не означава, че си обогатяват културата в дадена сфера. А рисуването на пишки бива овладявано още в детската градина, така че ме съмнява ученици в 11 клас….примерно или 12, които вече са виртуози в тази сфера да имат нужда от тези часове. Който иска да гради може да го прави, то и те го правят, но е деградация, в другите часове. Или след училище, но прогресивното общество ще го смаже и ще продължава да смазва всеки един от тези, които обичат да се изграждат към нещо стойностно.

    А до колкото реалното ми мнение е че тази статия е фалшива, както и повечето в нета.

  9. Ана написа:

    Не става въпрос само за музиката и изобразителното изкуство. Много учители ще останат без работа. Дори училища с профилирани паралелки с музика,няма да могат да обучават учениците до 11 клас. Вместо децата, които знаят какво искат да се обучават от 8 клас те трябва да чакат до 11 и 12 за да се профилират. Пълна глупост. Опитваме се да направим нещо като американските колежи, ама не ни се получава.

  10. Белинда написа:

    Здравейте,аз все още съм ученичка.Сменила съм 4 училища всяко от всяко никаква прилика. Била съм и на село и в големия град.Сега уча в чужбина както много мой други приятели.В България рисуването и музиката винаги са били голяма скука тъй като или учителя си пие кафето и ни е оставил да слушаме музика или пък трябва да изпълняваме някои задачи като да прерисуваме нещо от учебника или да пеем детски песни чиито текст бива преразказван от нас учениците по нецензурен начин . Да не говорим за дисциплината .Тук в Германия предметите музика и рисуване са бих казал доста трудни за мен ,защото нямам основата.В час по музика учим ноти,история на музиката и доста популярни нови песни.Рисуването протича по същия начин.Отделно който иска да се развива по артистичен път може да посети безплатно клуб по танци,хор,муз.група,театър и различни спортове. В този случаи не говорим за някле специално училище а за селско училище в района на Людвигсбург.Е аз лично не искам да се връщам в България.

  11. Цветелина Цонева написа:

    Уважаема Белинда,моля: стой си в Германия,изучи си занаята и го практикувай там доволна и щастлива,НО не давай съвети за българските деца,за които музиката и изкуството и самобитната ни култура,са пътя към бъдещето,към запазването ни,към отцеляването!Ние не сме роботизирани като немците и никога няма да бъдем,затова считам ,че тази стъпка с премахването на предметите Музика и Изобразително изкуство в горните класове ,е тотално безумие,абсолютно доосакатяване на нацията ни и би била поредния успешен опит за обезличаването ни като Славяни и Българи и вкарването ни в Матрицата …

    • Белинда написа:

      Аз не казах че трябва да се премахнат , а че трябва да се промени начина на преподаване .

  12. hrisi написа:

    ami ne sum osobeno suglasna ima hora ,koito miqt koli i li obslujvat v magazin ,koito znaqt mnogo stupvali sa v muzei ne slu6at samo edin stil muzika , no taka im se e stekal u4ebniq jivot 4e ne sa mogli da si vzemat diplomata za sredno obrazovanie, a sega poradi VELIKIQ na4in na jivot ,koito vodqt nqmat vazmojnost da otdelqt vreme za da si izkarat izpitite za sredno obrazovanie

Остави коментар за M